יום שני, 14 ביוני 2010

העתיד כבר כאן?

אחד הקורסים המעניינים שלמדנו השנה הוא הקורס "סוגיות במדיניות החינוך". הקורס התמקד בלימוד והבנה של שלושה גלים של רפורמות במערכות חינוך בעולם תוך מיקוד התבוננות במערכות החינוך של ארצות הברית, אנגליה וישראל. לימוד הרפורמות אפשר הבנה מעמיקה בזרמים הרעיוניים המלווים את מערכות החינוך מזה כמאה שנה. הגל הראשון התאפיין במדיניות "הילד במרכז" (תוכניות לימודים המותאמות לצרכי התלמידים), הגל השני "המורה במרכז" , השולט כרגע, מתאפיין בסטנדרטים המוכתבים מלמעלה והגל השלישי שנמצא עדיין בתהליך התהוות הוא מעין גשר מעשי ורעיוני בין שתי הרפורמות שקדמו לו.
בגל השלישי יש חשיבות עצומה לעבד ידע חדש על ידי התלמיד. תפקיד המורה זה לא לספק ידע אלא לכוון למקורות הידע. הלמידה היא למידת עמיתים, קהילת לומדים שחבריה משתפים אחד את השני בידע שהם רכשו על נושא מסוים.

הרעיונות של הגל השלישי המתגבש תואמים את רוח הדברים שאנו לומדים במגמת התקשוב: למידה באמצעות טכנולוגיות ידע המאפשרות תהליכי למידה - הוראה בכל זמן ובכל מקום. כמו כן, אנו נחשפים למגוון טכנולוגיות ידע בחינוך ועומדים על מאפייניהן הייחודיים, מתנסים במגוון טכנולוגיות הוראה מתוקשבות ומעריכים את תרומתם לניהול התהליך ההוראתי. הן מעודדות התפתחות של מיומנויות למידה, למידה שיתופית ופיתוח קשרים אישיים בין הלומדים. בעזרת הכלים העומדים לרשות הלומד, הלמידה הופכת להיות עצמאית ואינטראקטיבית.

הגל השלישי, כאמור, הוא עדיין בגדר אוסף תובנות המחלחל למערכת החינוך. ביום שזה יקרה, אני – עם הידע והניסיון שאצבור בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות - אהיה מוכנה.

אין תגובות: