יום שבת, 24 ביולי 2010

ילדי המאה 21

בפוסט הקודם הזכרתי את מארק פרנסקי כמי שטבע את המונח "ילידים דיגיטליים" – אותם ילדים שנולדו לתוך עולם הטכנולוגיה. שיטוט בגוגל הביא אותי לציטוט הבא שלו משנת 2007: "אם בתי הספר לא יתאימו את דרכם אל המאה ה-21, לא יהיה להם צידוק קיומי".
פרנסקי, בדברי תוכחה המשולבים בחוש הומור, מדבר על מיומנויות המאה ה-21, על הצורך ללמד את דור העתיד את הכישורים הנדרשים לשוק העבודה כמו קבלת החלטות, תקשורת בין-אישית וחשיבה יצירתית. באותה הרצאה הוא מתייחס למהפכה הטכנולוגית שמכפילה את עצמה בקצב מסחרר ("feel the fear") ולשימוש בה כמסייעת לתהליכי הוראה ולמידה.
פרנסקי מאפיין את ילדי המאה ה-21 כילדים המוקפים בטכנולוגיה מרגע היוולדם וכשהם באים לבית הספר הם משועממים כי הם מנותקים מהסביבה הטבעית שלהם. כמו כן, הוא טוען, שילדים משתעממים בשיעורים כי המורים מרוכזים בתוכנית הלימודים ולא בעתיד וכי לא מלמדים אותם בדרך הנכונה.
למה, שואל פרנסקי, תלמיד צריך ללמוד באמצעות הרצאות כמו במאה הקודמת? המסר שאנו, המורים, מעבירים לתלמידים זה לזרוק את הטכנולוגיה לפני שהם נכנסים לבית הספר במקום לעשות בה שימוש. עלינו להבין שהטכנולוגיה היא חלק מהם ולנצל זאת לצורכי הוראה ולמידה.

כשצפיתי בסרטון הרגשתי שאותי פרנסקי לא צריך לשכנע - אני כבר שם, מודעת למאפיינים של"הילידים הדיגיטליים" ולומדת במגמת תקשוב המכשירה אותי לרתום את הטכנולוגיה לפדגוגיה.

למי שעדיין לא השתכנע בדבר השינוי שצריך לקרות במערכת החינוך, מוזמן לצפות בהרצאתו של מארק פרנסקי (אל תפספסו את הבדיחה בתחילת דבריו) .


3 תגובות:

דורית כץ דרוקר אמר/ה...

מיכל,
התחברתי מאוד למשפט:" כמו כן, הוא טוען, שילדים משתעממים בשיעורים כי המורים מרוכזים בתוכנית הלימודים ולא בעתיד וכי לא מלמדים אותם בדרך הנכונה".
אני מצדיקה את טענתו, אך מיותר לומר שאנו מקבלים את ההנחיות ממשר החינוך ןמחוייבים לפעול לפיהן. משהו שם למעלה במשרד, צריך להשתנות...

גם אני מקווה להצליח ליישם בעתיד הקרוב את כל מה שאנחנו לומדים.
ולא לשמוע רק- השנה אנחנו צריכים להעלות הישגים בעוד 5%....
דורית

מיכל סיון אמר/ה...

דורית,
אכן, כמו שלמדנו אצל פרופסור וולנסקי, אנחנו עדיין נמצאים במדיניות המאופיינת בריכוזיות כאשר ההנחיות מוכתבות מלמעלה והמורים נאלצים לעמוד בסטנדרטים השונים. בואי נקווה שישנם אנשים במשרד החינוך המבינים את החשיבות של הטכנולוגיה ותרומתה לפדגוגיה ויתחילו לפעול במהרה...

חנה גוטמן אמר/ה...

הי מיכל
הפער הדיגיטלי הוא, בעיני, קודם כל תפיסתי. אנו מוצאים פער בין הרצוי למצוי בתוך משרד החינוך עצמו. מחד, קיימת תוכנית תיקשוב ומאידך, היישום המלא שלה רחוק מן העין. הצעדים לקראתה נעשו עד היום טיפין טיפין. השנה, שר החינוך הציב מטרה לסגירת פערים דיגיטליים ולספק מחשב אחד לכל חמישה ילדים. תהליך שיימשך 5 שנים. בע"ה...
דבריו מובאים ב- TheMarker ב- 24.2.10, כחלק מתוכנית משרד החינוך שהוגשה לראש הממשלה בנושא.
http://it.themarker.com/tmit/article/9879