יום ראשון, 18 ביולי 2010

היכולת לבקר

אחד הדברים שאני לומדת בקורסים השונים זה לדעת להסתכל בעין ביקורתית על דברים שהייתי מתייחסת אליהם כמובן מאליו. דוגמא לכך היא משחק.

בעבר, כל משחק באנגלית נחשב בעיני לטוב – העיקר לתת לתלמידים לעשות משהו שונה, לצאת קצת מהשגרה. בסמסטר הקודם, בקורס שנקרא "משחקים ממוחשבים", למדתי להבחין בין משחק לימודי המכוון להשגת המטרה הלימודית לבין משחק שאולי מבחינה ויזואלית יפה לעין –אך המטרה הלימודית אינה מושגת.

בסמסטר הנוכחי, בקורס שנקרא "עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות" נתבקשנו לפתח אינטראקציה בין התלמיד למחשב. עמיתתי ואני החלטנו לפתח אינטראקציה המבוססת על משחק בתחום תוכן האנגלית. תוך כדי העבודה הרגשתי שיש לי את הידע וההבנה בעיצוב משחק לימודי. הרגשתי כמו "מומחית" בתחום שכן ידעתי בדיוק למה להתייחס. האם המשחק מספק משוב טבעי? האם יש בו מספיק אתגרים? האם התלמיד יכול להזדהות עם הדמות או המשימה והאם המשחק בכלל מעורר מוטיבציה?
אין לי ספק שבזכות הידע שרכשתי והמודעות שלי לנושא, אני אשקול את בחירת המשחקים לתלמידים שלי בעתיד.
בהקשר הזה, אני רוצה להמליץ על האתר של מרק פרנסקי (Marc Prensky), סופר, איש חינוך ומפתח משחקים לימודיים. הוא טבע את המונח "ילידים דיגיטליים" (Digital Natives) בהתייחס לדור הילדים שנולדו לתוך עולם המחשבים והאינטרנט. באתר אפשר למצוא קישורים למאמרים שהוא כתב בנושא משחקים ממוחשבים - על היתרונות והחשיבות לשימוש במשחקים בכיתה כאמצעי לשינוי דרכי ההוראה והלמידה.

2 תגובות:

דורית כץ דרוקר אמר/ה...

מיכל,
אני סבורה שהקורס אותו מעבירה לנו גלית בן צדוק "עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות", מהווה המשך רעיוני לקורס "הדמיות ומשחקים ממוחשבים".
יש קשר ומיזוג בין הקורסים השונים ואנו לומדים, בין השאר, להיות ביקורתיים ולנתח את החומרים המצויים בשפע ברשת האינטרנט.
זה מסייע לנו במידה רבה לחשוף את תלמידינו לחומרים מתוקשבים איכותיים ורלבנטיים.

חנה גוטמן אמר/ה...

מיכל ודורית,
כשם שכל דבר שמביאים בפני ילדים ותלמידים, חייב לעבור עין בוחנת, הבודקת את הערך המוסף שלו, כך גם ביחס למשחקים לימודיים וסביבות למידה מתוקשבות. אכן, פעמים רבות המעטפת יפה ומעוררת עניין אך חסרת תוכן ערכי. לכן, חשוב מאד לדעת לבחון את התכנים בכלים מקצועיים, כפי שאנו רוכשים בלימודי התיקשוב.