יום שלישי, 27 ביולי 2010

עבודה בסביבות ויקי

בפוסטים הקודמים התייחסתי לחשיבותה של הלמידה השיתופית - למידה הנותנת פתח להחלפת דעות, בחינת חלופות, בירור משמעויות ופתרון בעיות.
אחד הכלים הטכנולוגים המאפשרים למידה שיתופית היא סביבת הויקי. ויקי הינה סביבה אינטרנטית המאפשרת עריכת תכנים משותפים על ידי כל המשתמשים ללא צורך ברקע טכני והכשרה.
בהתאם לכך, כל קבוצת סטודנטים קיבלה לקרוא מאמר ולסכם אותו תוך כדי התייחסות לראשי הפרקים שנתנו על ידי המרצה. הלשונית "שיחה" אפשרה לחברי הקבוצה לדון על המאמר ,לחלק את העבודה ולהגיב במידת הצורך.
במהלך יצירת המסמך המשותף, הבחנתי בשני דברים שביטאו את ההיפך משיתופיות:
א. כל אחד כתב על ראש הפרק שהוא בחר לכתוב.
ב. הייתה הרגשה של אי נוחות "לגעת" בדברים שאחרים כתבו. כלומר, במהלך הקריאה של המסמך המשותף אמרתי לעצמי משפטים כמו "הנה פה הייתי משנה...פה הייתי מנסחת את זה אחרת" , אבל הרגשתי שלא בנוח למחוק ולשנות דברים שאחרים התאמצו כל כך לכתוב.
משיחה עם עמיתי ללימודים גיליתי שאני לא לבד עם התחושות האלה. עוד סטודנטים העלו את הקושי המסוים הזה. אני מאמינה שעם הזמן אדע להתגבר על האי נוחות ולראות לנגד עיני את המטרה המרכזית של סביבת הויקי – ללמוד אחד מהשני.
ואולי, צריך לראות בויקי פן אחר של הלמידה השיתופית בניגוד לפורום ששם העבודה שאני מעלה היא שלי ואף אחד לא "נוגע" בה והמרצה והסטודנטים מגיבים ומעירים בדף אחר. בויקי, ההערות של אחרים מקבלות ביטוי דרך הדברים שאני כותבת. אני רואה את זה כסוג אחר של למידה שיתופית שצריך פשוט להתרגל אליה.

5 תגובות:

לי חאיק אמר/ה...

מיכל
אני מאד מתחברת אליך בחלק שציינתי שהעבודה בויקי היתה לא מספיק שיתופית. ולדעתי מה שגרם לכך הוא החשש שלנו לחדור לדברי אחרים. אך אם היתה ניתנת לנו הוראה כגון כיתבו רפלקציה על המאמר ללא תתי פרקים מעניין לראות מה היה קורה?
לדעתי ויקי יכול לשמש פלטפורמה נהדרת ללמידה שיתופית. לדעתי צריך לעבור את המחסום הראשוני וכאשר החשש "לגעת" בכתיבה של אחרים הופך להיות לא רלוונטי אז יכולה להתאפשר העשרה והפרייה הדדית ויצירה חדשה משותפת.

מיכל סיון אמר/ה...

לי,
כרגע אנו בשלבי ההתנסות. אני יכולה להעיד על עצמי שבפעם השניה הרגשתי יותר בנוח לשנות דברים. מעניין יהיה לבדוק את תרומתו של הויקי ללמידה השיתופית לאורך זמן.

דורית כץ דרוקר אמר/ה...

מיכל,
תחושותיי לגבי הויקי והעבודה בסביבה זו דומות לשלך. הויקי, כפי שציינת הויקי מהווה סוג אחר של למידה שיתופית. כמורות אנחנו צריכות לחשוב על האפשרויות הגלומות בכלי זה ולהשתמש בו לתכנים מתאימים. אני חשבתי על פיתוח תהליכי כתיבה.
במהלך הלימודים נחשפנו והתנסנו בכלים ויישומים רבים ועלינו להשכיל ולבחור באיזה תכנים ובאיזה סוג הוראה למידה להשתמש בכל אחד מהם.
דורית

גילה שוימר אמר/ה...

מיכל,
במהלך ההתנסות בוויקי תהיתי היכן היתה השיתופיות שכה מאפיינת כלי זה?
העבודה, שכל אחת עבדה על נושא נבחר ותרמה במעט לנושאים האחרים יש בה שיתופיות מסויימת, שיתופיות האופיינית לחלוקת עבודה בין כמה אנשים. אולם לא זו השיתופיות לה יחלתי...קוותי לפחות שיתקיים דיון פורה בסוגיות העולות, בהן כל אחת תביע את דבריה, תיהיה פתוחה למשוב, ולדעות אחרות.
אולי בפעם הבאה?
בברכה, גילה

חנה גוטמן אמר/ה...

גילה
כדי שיתקיים דיאלוג בין תלמידים, צריכים להתקיים אחד מהדברים, או כמה מהם: רצון למעורבות או מחוייבות למעורבות מחד ומעורבות פעילה ומעודדת-מעוררת של מנחה מאידך. כאשר משאירים את הפעילות בידי התלמידים, התוצר תלוי במידת המחוייבות שחש כל אחד מהם כלפי המשימה, כלפי חבריו ובמידת אחריותו ורצונו הטוב.