יום שלישי, 3 באוגוסט 2010

להיות לומד עצמאי

לא פעם אני שומעת במהלך הלימודים את המשפט הבא: "יש להעביר את האחריות ללומד". הכוונה היא שאם בעבר מקור הידע הבלעדי היה המורה הרי שהיום בעידן הידע, המידע נמצא בכל מקום ובכל זמן נתון ולכן התשובות לשאלות שלנו יכולות להתקבל בלחיצת כפתור אחת.

השאלה שאנו צריכים לשאול היא "מהי ההשלכה של זה על ההוראה?"

בתור מורים יש לנו את הנטייה לענות כמעט באופן אוטומטי לשאלות התלמידים בזמן עבודתם ובכך אנו מרגישים שעזרנו להם. אני מציעה לא ליפול למלכודת הזאת. להשתדל לא לענות על השאלה אלא לנסות לכוון אותם לעבר התשובה. לדוגמא, כשתלמידים שואלים אותי לפשר מילה מסוימת באנגלית אני עונה "תבדוק במילון" או כשהם לא מבינים למי הכוונה במשפט, אני מפנה אותם לשאלה הקודמת.
בכלל, ההרגשה שלי היא שהם כל הזמן תלויים בי. בעיניי זה בכלל מוזר שהם רואים בי כמקור הידע הבלעדי.
ואולי אנחנו המורים אשמים במצב? הרי אם נמשיך לענות להם באופן אוטומטי, לא נאפשר להם לחקור ולגלות את התשובה בעצמם. הם ימשיכו להיות תלויים בנו. לכן, עלינו להקנות להם הרגלי למידה אחרים - להקנות להם כלים כדי שיהפכו ללומדים עצמאיים.

3 תגובות:

דורית כץ דרוקר אמר/ה...

מיכל,
אני מסכימה איתך שיש לנו הנטיה לענות לשאלות התלמידים כמעט באופן אוטומטי, ועלינו לכוון אותם לתשובה/ פיתרון הבעיה.
בנוסף להקניית כלים ומיומנויות למידה, אני חושבת ששילוב היישומים הטכנולוגיים, הכוללים למידה שיתופית ולמידה א- סינכרונית, תורמים גם הם להיותם לומדים עצמאיים.
גם תפקיד המורה משתנה....
דורית

כרמית אהרון אמר/ה...

מיכל ,
קראתי את אשר כתבת ואני אכן מסכימה איתך שבעידן אינטרנטי זה המידע כל כך נגיש ,אך לדעתי כמורה אני חשה לעיתים שאנו כמורים לא נחשבים כיום למעבירי יידע בלבד, לפעמים הילדים כל כך חשופים ונגישים למידע שתפקידו של המורה כבעל יידע הופך ללא רלוונטי ,מכאן השאלה שהעלית מה ההשלכה של זה על ההוראה ? הופכת באמת לשאלה מהותית. אני חשה שתפקידו של המורה -מחנך כיום הינו כמקור מכוון מחנך מקנה ערכים ותרבות מורה אשר מפתח עמצאות וסקרנות אצל הילד וכל זאת בשילוב עם העולם הטכנולוגי המפותח שצמח .אכן מסכימה איתך בנוגע לדרך שבה הילדים מצפים לתשובות אינסטנט ונכון אנו כמורים צריכים לכוון ולאפשר להם לחפש ולנבור על מנת להגיע אל המענה.

חנה גוטמן אמר/ה...

הי מיכל
בגישה של הכשרת הלומד להיות עצמאי אני נוקטת בעבודתי. אני נותנת לתלמידי כלים למציאת תשובות בכוחות עצמם. בהיותם עולים חדשים הנמצאים במחיצתי אך חמישה חודשים, עלי "להעמיד אותם על הרגליים", כך שכשניפרד לא יהיו תלויים בי ויוכלו למצוא תשובות בלעדי. אני מדריכה אותם ומכוונת אותם לזהות את עקרונות השפה ולהיות עצמאיים ככל שניתן מהר יותר. אני מאפשרת לתרגל עצמאות זו בהיותי בסביבה, כך שאם הם טועים, אני מנסה לאתר נקודות תורפה ולכוון כל אחד על פי צרכיו.
אני מאמינה שכך גם ניתן לנהוג בחינוך הרגיל. מבחינתי, אחת הדרכים להצלחה בדרך זו היא הקניית מיומנויות ואסטרטגיות למידה. כאשר התלמיד יודע לארגן את הידע שצבר, קל לו יותר לעבד אותו ולשלוף אותו בזמן המתאים. מניסיוני, ככל שהתלמיד מאורגן יותר בחשיבתו ובניהול המידע שלמד, כך הוא מצליח לקלוט את השפה טוב יותר.
לכן, אני מאמינה, שהסוד להצלחה , כמו שכתבת- להקנות לתלמידים כלים שיהפכו אותם לעצמאיים בלמידה. בהצלחה...