יום שישי, 10 בדצמבר 2010

יוטיוב - טוב ללמידה?

באחד מהשיעורים של הערכת טכנולוגיות ידע של ד"ר גילה קורץ הועלתה השאלה הבאה: האם אתר יוטיוב תורם ללמידה?
יוטיוב, כידוע, הינו אתר אינטרנט המאפשר לגולשים לראות, להעלות ולשתף קטעי וידאו ויתרונו בנגישות לתוכן בכל זמן. כמורה לאנגלית, אני משלבת קטעי וידאו במהלך השיעורים משום שהם מאפשרים הצגה ויזואלית של החומר הנלמד (להראות במקום לדבר), והתלמידים נהנים ומתלהבים מהשימוש שנעשה בכלי המייצג את עולמם האישי.
כאן המקום לשאול, מלבד גורם הנאה - מהי באמת תרומתו של האתר לתהליך הלימודי? האם הוא תורם לידע? האם צפייה בסרטון המראה את שימוש זמן ההווה באנגלית, לדוגמא, תורם להבנת חוקי הדקדוק בצורה טובה יותר? האם בכלל השקעת זמן באיתור חומרי למידה ברשת שווה את זה?
מניסיוני בכיתה, אני יכולה לספר שבזמן הצפייה התלמידים מתרגשים ומאוד נהנים. לאחר מכן, הם ניגשים לביצוע המשימות ועובדים בשקט מופתי. מה זה בעצם אומר? האם זה אומר שלסרטונים יש השפעה חיובית על התלמידים? האם זה אומר שהם גרמו להעלאת המוטיבציה ללמידה? ואולי, כפי שהציעה חברתי ללימודים חנה גוטמן, הם כן תרמו ללמידה במובן שהתלמידים לא הרגישו צורך להיעזר במורה או בחבר?
מחקר שבדק את מידת תרומתם של האמצעים הטכנולוגים ללמידה בקרב לומדים מבוגרים והוצג בשיעור על ידי ד"ר גילה קורץ, העלה ששילוב וידאו לא ממש השפיע על תהליך הלמידה. אני חושבת שלשילוב קטעי ווידאו בשיעורים יש השפעה חיובית על התלמידים (בבית ספר יסודי) במובן שזה גרם להם להרגיש יותר מחויבות ללמידה, במובן של זה עשה לי משהו, זה דרבן אותי להמשיך הלאה. אני לא יודעת להגיד כרגע לגבי הישגים. אולי הכלי הזה יכול להיות אפקטיבי יותר אם תהייה לו המשכיות גם בבית. כלומר, לא להסתפק רק בצפייה בכיתה אלא לתת לתלמידים משימות לבית הקשורות לתוכן הסרטון הנצפה בכיתה או להפנות אותם לסרטון אחר.
מבחינתי, הזמן שאני משקיעה באיתור סרטונים שווה את זה!

3 תגובות:

גילה שוימר אמר/ה...

מיכל,
אני מרבה להשתמש בסרטונים בתהליך ההוראה. חוויתם של הלומדים אדירה. אין לזלזל בכך!!! מבדיקה קצרה ולא מחייבת שאני עורכת מידי פעם לאחר סיום יחידת לימוד אני נוכחתי שקיימת זכירה רבה יותר של החומר מאשר לאחר דיון ושיחה בכיתה. אין לי ספק ששילוב כלים טכנולוגיים נותנת מענה לשונות בין הלומדים.

דורית כץ דרוקר אמר/ה...

מיכל,
אכן לסרטונים תרומה רבה, גם לתהליך הלמידה וגם להתעניינות ולקשב של הלומדים. סרטון שהקרנתי לאחרונה כשעסקנו בכ"ט בנובמבר, המחיש לי זאת - התלמידים היו מרותקים והסרטון הצליח להמחיש את ההיסטוריה ולתת ערך מוסף לטקסט המילולי.
דורית

מיכל סיון אמר/ה...

דורית וגילה,

אני שמחה שאתן שותפות לתחושה שלי. אני מאמינה שלסרטונים יש תרומה כלשהי לתהליך הלמידה - יהייה מעניין לבדוק את זה לאורך זמן.