יום שלישי, 23 בנובמבר 2010

פעילות המדיה החברתית

כידוע, הווב 2 התפתח מתוך תפיסה אידיאולוגית שידע מפיצים ומשתפים. המשמעות היא שרוב הפעילויות מתקיימות בשטח המדיה החברתית. אתרים שונים באינטרנט כמו הפייסבוק, טוויטר ויו-טיוב מספקים פלטפורמה טכנולוגית ליצירה ושיתוף של תכנים גם על ידי הגולשים עצמם. אבל האם פעם תהיתם מה היקף הפעילות במדיה החברתית? מהי, למשל, כמות הפוסטים המתפרסמים מדי יום? כמה אנשים מצטרפים כחברים חדשים לפייסבוק? כמה ציוצים נשלחים ברשת הטוויטר?
בקורס "שיטות וכלי חיפוש מתקדמים" של ד"ר אלון הסגל, נחשפנו ל"מונה הרשת החברתית" המוצג לפניכם.



בשנת 2009, אדם בשם גארי הייס (Gary Hayes) בנה פלטפורמה המציגה את פעילותה של הרשת החברתית ברחבי העולם בזמן אמת. המידע מבוסס על דיווחים בצורת מספרים כמו מספר התמונות המועלות לרשת הפייסבוק. בנוסף, אפשר למצוא נתונים בתחום המשחקים ברשת כמו מספר ההודעות שנשלחות בין שחקנים ב second life או בתחום המכשירים הניידים כדוגמת מספר מכשירי האייפון הנמכרים בעולם. נכון להיום, הסטטיסטיקה מראה שמעל ל-2 מיליארד אנשים ברחבי העולם עושים שימוש ברשת האינטרנט לשליחת דואר אלקטרוני וכמיליארד אנשים צופים בסרטונים ביו-טיוב וכל זה קורה ביום אחד!

מה הנתונים האלה בעצם אומרים לנו? זה אומר שהנוכחות והפעילות של הגולשים נמצאת כיום באינטרנט במשמעות של "אם אתה לא שם אתה לא קיים". הנתונים מספרים גם מהו היישום הכי נפוץ כרגע באינטרנט בדומה לכמות מספר הצפיות שיש לסרטון ביו-טיוב (האם הנתונים יהיו זהים גם בשנה הבאה?). הם יכולים בנוסף ללמד אותנו על העדפות של אנשים. אני, לדוגמא, לא ידעתי שקניית מתנות וירטואליות ברשת האינטרנט היא כה פופולארית.

הנתונים האלה גם צריכים לחלחל לתוך מערכת החינוך. מערכת החינוך עדיין לא עברה תהליך של שינוי בתפיסת מושג הידע. לצערי, אנחנו עדיין מלמדים בצורה שהייתה נכונה לפני שנים ומתעלמים מהמהפכה הטכנולוגית שאפשרה לידע להיות נגיש לכולם. מורים צריכים לעבור הכשרה מקצועית (בדומה למה שאנחנו עברנו) ולשלב את יישומי הווב-2 בדרכי ההוראה. בדרך זו, השיעורים הופכים ליותר מסקרנים ומעשירי ידע וגם עוזרים לפיתוח מיומנויות. אם מדברים, לדוגמא, על היכולת לעבוד בצוות כאחת מיומנויות המאה ה-21, יישומים כמו גוגל דוקס וויקי יכולים לפתח יכולות אלה. מצד שני, אני טוענת שגם התלמידים צריכים לעבור איזשהו שינוי בתפיסתם את אתרי האינטרנט. תלמידים, לדוגמא, תופסים את היו-טיוב ככלי בידור בלבד והם אינם מודעים לכך שהוא יכול לשמש גם ככלי ללמידה.

בהתאם לכך, אני מצרפת קישור לאתר המציג 100 דרכים לשימוש המדיה החברתית בכיתה. באתר אפשר למצוא רעיונות איך לשלב את הווב-2 בהוראה כמו יצירת דף בפייסבוק לדמות מסיפור שהילדים למדו בכיתה או שימוש ברשת הסקייפ לקיום מפגשים עם סופרים אורחים שלא יכולים להגיע פיזית לבית הספר.

http://www.onlineuniversities.com/blog/2010/05/100-inspiring-ways-to-use-social-media-in-the-classroom/

3 תגובות:

דורית כץ דרוקר אמר/ה...

מיכל,
קראתי בעניין את הפוסט המרתק שכתבת. התחברתי מאוד לרעיון שהעלית, על פתיחת דף פייסבוק לדמות מסיפור שהילדים למדו.
כדי שנוכל ליישם הכל, צריכים לצייד את בתי הספר והכיתות באמצעים הטכנולוגיים הדרושים. אצלי בבית הספר, המחשבים עדיין במעבדת המחשבים ...
דורית

מיכל סיון אמר/ה...

דורית,

גם אצלי בבית הספר המחשבים נמצאים בחדר מחשבים המיועד לחצאי כיתות (אין מספיק לכולם). זה ממש מתסכל שאני לא יכולה(בינתיים)לשלב את טכנולוגיות הידע עם כל התלמידים על אף רצון ומוטיבציה משני הצדדים.

לי חאיק אמר/ה...

למיכל,
אני מסכימה איתך לגבי הכשרה מקצועית שהמורים צריכים לעבור, למשל הכרת יישומי ווב2.
אך לדעתי הכשרה זו לא מספיקה, המורים צריכים לעבור שינוי מחשבתי כפי שכתבת לגבי תפקידם בהוראה. הווב2 מייצג את הלמידה האקטיבית הלומד פעיל, שותף ומעורב בתהליך הלמידה והמורה מנחה ומלווה (לא ספק ידע). לדעתי התלמידים כבר שם ותפקיד המורה לכוון אותם לניהול ידע נכון, לחשוף אותם לצדדים נוספים של הכלים המוכרים להם (לדוגמה היוטיוב), להבחין בין עיקר וטפל, ליצור אינטגרציה בין הנושאים השונים בדיוק כפי שקורה בשיעורי התקשוב בכיתתנו. המרצים מנחים ומלווים את תהליך העבודה רוב העבודה נעשית אצלנו, הלומדים.